19 September 2008

"السير الحثيث في دلالة "سيس






أذكر في تسعينات القرن الماضي , كنت أجلس في الفصل منتبها إلى دروسي عاكفا على ألواحي إلى أن نبهني أحد الزميلين الجالسين في الدكة ورائي إلى كلمة غريبة في كتاب الإنجليزي , أشار أحدهما إليها و قال بخبث : أنطق الكلمة دي كده يا عزت , فقلت :صوص , أي صلصة الطبخ أو الصنف في حالته السائلة , فمال عليا الزميل الفاضل قائلا : إيه !..سيس..!
وعلى الفور إنفجر الزميلان "فؤاد " و "مصطفى " في ضحك متواصل بينما أنا مش فاهم أي حاجة فقلت بصوت عال نسبيا و أنا أبتسم في براءة : سيس!...يعني إيه سيس! , حينها وثب فؤاد محاولا منعي من التفوه باللفظة وهو يقول بوجه جاد تماما : متخليش الواد السيس ده يضحك عليك...سيس دي كلمة قبيحة جدا يا محمود.
"فؤاد" و" مصطفى" كانا من عتاة منحرفي الأورمان الخاصة بأرض الجمعية , بمعنى ان تحذيرهما لي من لفظة معينة لابد و أن يكون ملحقا في ذهني بإضاءة حمراء شديدة التنبيه..
بعد ذلك , خلال فترة الثانوية العامة, ندر الصراحة أن أسمع التعبير "سيس" إلا في صدف بعيدة , فأتعجب حينها من اللفظة التي تبدو شديدة التعبير شديدة الغموض تدل على المثنى و المفرد و الجمع..إلا أنها ظلت مصحوبة بنفس وقعها المبهر شديد القباحة على الجميع..
و على مدار ست سنوات في الكلية كدت تقريبا أن أنسى اللفظة , بين أطنان من المكوّنات الأصيلة للقباحة المصرية التي تعرفت إليها عن قرب و بإستفاضة , حتى حانت اللحظة التاريخية.. الفعل المفصلي و الجذري في تاريخ الكلمة ..في سينما أوديون في حفلة منتصف الليل أثناء مشاهدة فيلم " كده رضا " للسيد أحمد حلمي..فإذا به و ببساطة ينطق اللفظة كأنه يقول " حمار" مثلا أو " جزمة " فيقول لخالدة الذكر "منة شلبي" : شباب سيس..أنا شاب سيس
انفجرت ساعتها أضحك بشكل هستيري و أنا مش مصدق اللي سمعته , وبعد أن خرجت من السينما توقعت بشكل أكيد أنه سيتم التعليق على إبتذال هذه اللفظة في الجرايد أو ربما حذفها من شريط الصوت , لكن خابت توقعاتي تماما, لم يعلق أي أحد , حتى الزملاء أو الأصدقاء المشهود لهم بحسن السيرة , لدرجة أني حين كنت أحاول أن أذكرهم بالمشهد على أمل أن يكونوا ناسين مثلا , أجدهم يكرروه لي باستمتاع تام وهم ينطقون اللفظة بيسر عجيب كأنهم ينطقونها منذ سنوات طويلة, فأفكر أنهم ربما لم يكونوا على علم باللفظة أساسا و اكتسبوها بشكل حصري من الفيلم , و من حينها تقريبا تحولت "سيس" على يد احمد حلمي من كلمة قبيحة جدا و غير متداولة حتى بين الشباب شديد القباحة , غير مشهورة يعني زي **** و ** *** , إلى لفظة طريفة شديدة العادية تسمعها بكثافة معقولة من زملاء و أصدقاء و أقارب ..
تخيلت أن الأمر ربما يكون نابعا من سوء فهم عميق , " أحمد حلمي "مثلا جالسا مع فريق العمل , ينعت أحدهم مساعد المخرج مثلا بإنه شاب سيس , يضحك "حلمي " كثيرا من اللفظة الغريبة و يسأل عن معناها فيضحك الجميع و يخبره السيناريست المهذب وهو يبتسم : يعني شخص مش ولابد يا أحمد , دون أن ينبهه إلى حدود اللفظة و سياقاتها و درجات إستخدامها , هكذا فقط و بشكل سطحي , تتحول "سيس" بكل دلالاتها المثقلة بإرث تاريخي و سيميائي ضخم إلى مجرد تعبير ظريف في ذهن أحمد حلمي , و عليه يقرر أن يستخدمها في الفيلم فتتجرد الكلمة من تاريخها كاملا و يستخدمها الجميع بطلاقة..
أي أن حدث بسيط و تافه في كواليس "كده رضا " , ينقل الكلمة من قاموس شديد السرية إلى قاموس كوميدي واسع الإستخدام , أنا لا أتخيل مثلا خطيبتي تخبرني ببساطة أن شاب "سيس" عاكسها في الطريق ,سأنزعج جدا , اللفظة لازلت تحتفظ في ذهني بذكراها العميقة من أيام الأورمان الإعدادية فالثانوية , أشدّ أيام تركيزي في استكشاف القباحة المصرية الأصيلة , لذلك ربما لازلت عاجزا عن الفصل بين تاريخ اللفظة و التطوّر الجديد في استخدمها , كل ذلك فكرت فيه اليوم حين فوجئت بشوقية زوجة تامر في السيت كوم الشهير تهمس لصديقتها التي نصحتها باستئجار شباب أو ما شابه لردع من عاكسوها في الطريق بأن : لا سيبك منهم.. دول أصلا شباب" سيس"


ا




13 comments:

wael said...

عارف يا حوده
كنت مره بقول كلمه سيس دي بعلو صوتي وانا في الشارع قدام دار زينب عزت قام الواد اخوك ركب فوقي وقعد يضحك لما مات وقالي انه لفظ ابيح
والله يا حوده الموقف ده علمني ان محدش كبير على العم شوف بقا وائل مثال الاباحه طلع مش عارفها
يلا بقا الحمد لله

SOLITUDE® said...

مش عارف أقولك إيه يا حودة
حقيقي صعبت عليا

اللفظة يا بني قديمة مولّة وبتتقال عادي
هي فعلا غير مستساغة لما تطلع من بنت ... زي مثلا لما بنت تقولك الفيلم ده جامد فشخ...أكيد مش هتستغرب إزاي تقول كلمة زي دي..لكن الكلمة مش قبيحة ك **** أو ** *** وكل الولاد بتقولها عادي، لذلك أعتقد أن أصدقاءك في الأورمان استغلوا طيبة قلبك - بالطبع لا أقصد "طيبة قلبك" بتاعة تامر حسني- قد لعبوا في أفكارك بشكل كبير جدا يا صديقي

Alaa Eddeen Shams Al-Qaisi said...

لا حول ولا قوة إلا بالله
هي طلعت لفظة أبيحة .. يا خبر

انا لم اشاهد فيلم كده رضا .. وأذكر أول مرة سمعت كلمة سيس كانت من شلة عتيدة الإجرام في الإمتياز عند ماجزيلا .. حينما جاء احدنا و إبتاع بيبسي كانز .. في حين كانت كل الشلة تحتسي الزجاجات .. وأطلقوا عليه حينها تهكما انه شاب سيس .. وإعتقدت حينها انها لفظة تهكمية كلفظة "شاب فافي" أو شيء من هذا القبيل.. ولكني الان أفهم تماما لماذا ضحكوا حتى إستلقوا على قفاهم لما نعت بها احدهم وقالوا: ههههههه علاء عدى يا رجالة

Zianour said...
This comment has been removed by the author.
أحمد said...

انت كنت ضحية مؤامرة من فؤاد ومصطفى

Alaa Eddeen Shams Al-Qaisi said...

Definitions of sissy on the Web:

# effeminate: having unsuitable feminine qualities
# a timid man or boy considered childish or unassertive
wordnet.princeton.edu/perl/webwn

# Sissy (sometimes just Sis) is a relationship nickname formed from sister, given to girls to indicate their role in the family, especially the oldest female sibling. It can also be applied to girls as a term of affection from friends who are not family members.
en.wikipedia.org/wiki/Sissy

# An effeminate boy or man; A timid, unassertive or cowardly person; Sister; Urination; Effeminate or timid; sissified
en.wiktionary.org/wiki/sissy

Ihab Omar said...

المشكلة التي تتحدث عنها فعلا كبيرة , و لا اظن ان لها حل , لدي قائمة بالفاظ شبيهة كانت في اطار العيب و لكنها الان اصبحت بفضل السينما من الاشياء الدارجة و الكلمات و المصطلحات التي لا يخلو منها القاموس اليومي للشعب المصري
عموما الاخلاقيات كلها في انحدار عام , يعني هي جت علي الممثلين !

Nourhan Sirag said...

انا سمعت الكلمه دي برضه قبل الفيلم بفتره بسيطه كده
ولما سمعتها في الفيلم قولت عادي يعني ورددتها بمنتهى السذاجه
لغاية ما واحد ابن حلال لقطني بقولها:D
وقاللي انها كلمه مش محترمه ومقولهاش تاني
رغم اني بسمعها كتير اوي لحد دلوقتي

اسلوبك عجبني اوي
وخلاني تطفلت ودخلت رديت

rita said...

~「朵語‧,最一件事,就。好,你西

Anonymous said...

sys = see you soon

Anonymous said...

http://en.wikipedia.org/wiki/Sissy

Anonymous said...

Only use your AC or Heater if it is absolutely necessary.
Recent times have noticed a massive increase the realm of computerized thermostats,
nest looks to turn bradenton surrounding. It's african american and roughly how large a new football; the actual converter operates if the machine is for the cool placing, and also the thermostat is set for a frigid temperatures.

My page nest learning thermostat

Anonymous said...

This runs you through various steps such as choosing your country
and language and what specific elements you want to install.
1 tablet supports 1080p HD video playback with 1280x800 capacitive display, which will bring you an exciting movie enjoyment.
"Many eyes will likely be on them to determine if they'll pull the rabbit out with the hat," Enderle mentioned.


Feel free to surf to my site - galaxy tab