19 June 2007

مفيش حاجة تيجي كده



قرأت منذ لحظات مقالة قلم جاف عن ست الناس نانسي عجرم , و كنت أتناقش منذ أيام , أنا و الآنسة سوسن , عن المذكورة و هل إذا كانت بالفعل فنان ذكي أم مجرد سلعة يتم تسويقها بشكل جيد..
أنا لا مانع عندي من أن تكون الآنسة نانسي عجرم الإتنين معا : سلعة ذكية
من زمان و أنا أتابع أخبار ليس فقط الصاعدين الجدد إلى الساحات , بكل معاييرهم الجديدة و تخليهم كثيرا عن قيم سابقيهم النص كم و وسطيتهم الفشنك , بل و أخبار صانعيهم أيضا
و طبعا لا يخفى أن نانسي صنيعة الفنان التاجر جيجي لامار , و أنا أرفع له القبعة , فإن كان الإمام علي يزن الناس بـ "قيمة المرء ما يحسنه " , فجيجي لامار فعلا يحسن صناعة "دمى الكليب المثيرة " ... نانسي و قبلها إلين خلف وآخريات..
و إلين بالمناسبة لقنها جيجي لامار درسا تعاني منه حتى الآن حين تمردت الدمية على مبتكرها فـ"حرقها " بنانسي و أخواتها...
أنا لا أنكر أن نانسي فعلا مميزة , بأسلوبها و طريقتها و ذكائها الذي يتيح لها الكثير , بل جنبها مؤخرا الصدام مع الجنرال جيجي لامار نفسه ..
لكن أعتقد ان كونها سلعة حقيقية هو ما يتحكم في خطواتها بشكل أكبر من تخطيطها الشخصي كفنان له مشروعه الخاص
و ذلك لا يضايقني مطلقا أو أتحدث عنه بصيغة سلبية
هذه السلعة ترضيني , لأنه تم إنتاجها و تسويقها بشكل جذاب لا يخلو من الفن و خفة الدم ..
جيجي لامار فنان تاجر و نانسي سلعة ذكية , و أتمنى أن تكون ذكية بالقدر الكافي في المستقبل لتختار بين طريقين مختلفين :
أما أن تواصل إنتاج الإبهار الشعبي كمنتج فاخر عالي الجودة
أو أن تتخلى كثيرا عن الضمان الترويجي الذي تمثله خبرة جيجي لامار و إختياراته و تكنيكه , لحساب مشروعها الشخصي الذي تخلص له و تقدمه
هذا إن كان لهذه الدمية الجميلة أي مشاريع من الأساس
وأنا بالمناسبة لا أمانع
أن تستمر في الخيار الأول , فالخيار الثاني يحتاج إلى فنان ضخم الموهبة , فيروز نفسها ليست صنيعة فيروز , بل هي "مشروع كبير " للرحبانية أداروه بفن و ذكاء إلى الآن...
يبدو في النهاية أنه فعلا مفيش حاجة تيجي كده
قولي يا نانسي قولي



11 comments:

nousha said...

mmmm
makes sense,,,

وجع دماغ said...

الأمر يبدأ من معرفة الأنسان لقدراته ونقاط ضعفه وقوته
ولهذا لا أعيب على نانسى عجرم أن أختارت الطريق الذى يتناسب معها
وفى النهاية قيام مشروع فنى شامل لفنان ممكن أن نتحدث عنه عندما نتكلم على أنغام أو محمد منير

الابن الضال said...

ايوة هي ذكية فعلا
انا لاحظت الموضوع ده لما عملت اغنية لشعب مصر...ودي كانت حركة صايعة لأن اي جمهور بينجح في مصر يبقى نجح في الوطن العوربي كله على رأي عوكل

كمان متنساش انها عملت اغنية للأهلي والزمالك..ودلوقتي شريط للأطفال

وقريب هتعملك اغنية انت و الانسة سوسن
:D

يعني الست دي بتلعب على كبير عشان تكسب جمهور من كل الطبقات

أنا بقترح انها تعمل اغنية للمدونين :D

وبرضو مفييش حاجة تيجي كده

الابن الضال said...

دي كانت حركة صايعة لأن اي (جمهور) بينجح في مصر يبقى نجح في الوطن العوربي كله على رأي عوكل

قصدي أي فنان بينجح في مصر

معلش لسة واكل سمك مشوي :D

wael said...

الجراحه والباطنه عاملين معاك شغل جامد اوي
بعدين ياراجل يا ظالم دميه مين بس وانا لو عندي دميه كده كنت هخرج ولا هتعتع من البيت كنت طول النهار هلعب بالدمى
وبعدين كمان بتشبه الست الكبيره المبدعه نانسي عجرم بالست دي اللي اسمها فيروز وجيجي لمار ( ده راجل ولا ست ) بالعيله بتاعة الرحباني اقولك ايه يا محمود مش هرد عليك هسيبك تعرف غلطك لوحدك

whyme said...

انت جبت المفيد
مفيش حاجه تيجى كده


بس بينى و بينك نانسى كبرت حتى على صانيعيها و ممكن تعمل زى ماعملت الاخت المبجله شيرين


و كمان بينى و بينك انا اول مره اسمع حكاية جيجيى لامار دى بس منكم نستفيد


تحياتى

المهاجر said...

اذا اردت الباذنجان فاقصد السوق واذا اردت الكوسة فاقصد القصر العينى واذا اردت المفيد فاقصد ابن عزت
ايه الحلاوة ديه

محمد said...

جيجى لامارا فعلا صانع النجوم و بقدر قدرته على صناعة نجمه بقدر محاولته حرق اى نجمه تتمرد عليه
الأمر لم يتوقف على الين خلف بل امتد ايضا ليشمل اليسا فهو يحاول حرقها بمطربه جديده اعطاها اسم شهره شبيه باليسا و هى ميليسا علاوه على تشابه صوتهما يعنى من الاخر بيقول يا اليسا انتى مش حاجه و انا اللى صنعتك و اقدر اصنع مليون واحده زيك

نرجع لموضوعك الأساسى وهو عن نانسى عجرم ..بصراحه لا شك فى ذكاء نانسى ونظرتها البعيده التى جعلتها تتعمد تصوير عدد كبير من الكليبات لكل البوم تصدره
نانسى ليست رمز للبراءه بقدر ما هى رمز للدلع البرىء و دا يفلاق كتير و دلالها و دلعها هو اللى صنع شعبيتها مش ملابسها المكشوفه اللى ما بتحاولش ان دا يكون لبسها فى كل كليب

e7na said...

الشركات الاعلانيه استفادت من شهرتها وساهمت فى نفس الوقت فى شهرتها وذكائه فى البوم الاطفال ملفت للانتباه لانها اختارت شريحه الاطفال وبكده تكون مسكت المجتمع كله كبير وصغير
طبعا بغض النظر على ان وشها قرب يبقى بلاستيك من كتر العمليات بس عجبتنى صراحتها وانها بتقول على العمليات دى مش عندنا
ومش مبتذله قوى زى ناس كتيييييييييييييير
تناولك للموضوع بطريقه جميله

مروة ابوضيف said...

مبرووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووك

Anonymous said...

A片,A片,成人網站,成人影片,色情,情色網,情色,AV,AV女優,成人影城,成人,色情A片,日本AV,免費成人影片,成人影片,SEX,免費A片,A片下載,免費A片下載,做愛,情色A片,色情影片,H漫,A漫,18成人

a片,色情影片,情色電影,a片,色情,情色網,情色,av,av女優,成人影城,成人,色情a片,日本av,免費成人影片,成人影片,情色a片,sex,免費a片,a片下載,免費a片下載,成人網站,做愛,自拍

情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品

A片,A片,A片下載,做愛,成人電影,.18成人,日本A片,情色小說,情色電影,成人影城,自拍,情色論壇,成人論壇,情色貼圖,情色,免費A片,成人,成人網站,成人圖片,AV女優,成人光碟,色情,色情影片,免費A片下載,SEX,AV,色情網站,本土自拍,性愛,成人影片,情色文學,成人文章,成人圖片區,成人貼圖

情色,AV女優,UT聊天室,聊天室,A片,視訊聊天室

一夜情聊天室,一夜情,情色聊天室,情色,美女交友,交友,AIO交友愛情館,AIO,成人交友,愛情公寓,做愛影片,做愛,性愛,微風成人區,微風成人,嘟嘟成人網,成人影片,成人,成人貼圖,18成人,成人圖片區,成人圖片,成人影城,成人小說,成人文章,成人網站,成人論壇,情色貼圖,色情貼圖,色情A片,A片,色情小說,情色小說,情色文學,寄情築園小遊戲, 情色A片,色情影片,AV女優,AV,A漫,免費A片,A片下載