07 June 2007

يصل و يسلم إلى ربنا



البريد الجوي
يصل و يسلم إلى الأستاذ ربنا العزيز الكريم

الراسل : مصطفى عبد الوهاب
عنوان الراسل : بلاق شركس , حارة المصري نمرة 22


بسم الله الرحمن الرحيم

ربنا العزيز بعد السلام عليكم و رحمة الله و بركاته : أنا مصطفى عبد الوهاب عبد العليم من بني مزار مديرية المنيا أنا كنت بشتغل في بلدي شغلة و بعدين رفدونا كلنا , ليه رفدونا ؟
اللي قال لي يا مصطفى اذهب على مصر و انت تشتغل في أي شغلة فحضرت مصر أنا في مصر أديلي 20 يوم وانا بابحث عن شغل و لم ألقا أي شغلة تناسبني فارجوك انت تبعت لي أي شغلة من أمامك و أنا أشكرك
انا مصطفى عبد الوهاب
عنوان مصر هو بلاق شركس حارة المصري نمرة 22
ارجوك الرد حالا حالا حالا
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



عن خطاب حقيقي وجده ابراهيم أصلان خلال عمله في مصلحة البريد عام 1963 _من كتاب شيء من هذا القبيل


17 comments:

نهى جمـال said...

يصل و يسلم إلى الأستاذ ربنا العزيز الكريم

تصدق أول ما قرأت الجملة ديه تنحت كنت مزبهلة

غير بقى أنا قلت إنت كاتبه غلط باين

بعد كده فهمت

لو الواحد يبطل يستنتج قبل ما يقرأ كانت تبقى البلد ديه احسن من كده ههههه

بس تصدق رغم تعدي الرسالة ديه في اعتبار الله كشخص يُعامل كأي بشر عادي

إلا إنها بتحمل قهر أوي رغم بساطة الطلب

لكن حاساها الحياة عنده

حسيته بيعاني جدا وحسيته بيلف ويتشوي من الشمس ويجوع

ربنا مع الجميع بجد

وانا مبكفرش الراجل
بس فعلا الفقر والظلم قد يؤدي للكفر فعلا

Haisam(jarelkamar) said...

اللله .. الله بجد يعني

ابراهيم عز الدين said...

هل كان عام1963 فعلا مفيش شغل
وهل وصل الحال باهل مصر الي هذه الدرجة التي اعتقد انها وصلت الي درجة الكغر

African Doctor said...

الخطاب ده فعلاً أثّر فيّ قوي
و أول حاجة لفتت انتباهي في الكتاب
فعلاً جميل

محمد said...

بس فين عنوان المرسل إليه
بصراحه خطاب مؤثر جدا و لو كان الأخ مصطفى عايش فى عصرنا مكنش بعت جواب زى ده لإن البطاله بقت شىء منتشر خلاص

fanan fa2eer said...

ممكن حد بجد يكتب جواب بالشكل ده؟
ممكن مشاكل الانسان تخلي عقله يعمل حاجة زي كده؟
أعتقد كان الأسهل انه يرفع ايده ويدعي
خطاب مؤثر جدا

محمد قرنه said...

إيه دا

هو مكنش في شغل في 1963 ؟؟

عامة واحد كاتب جواب بالشكل دا وباعته مصلحة البريد كمان دا محتاج مصحة نفسية مش شغلانة

مفيش عيب إن حد يكلم ربنا

بس محدش بيكلمه عن طريق مصلحة البريد !

مادو said...

هههههههههههه
هو لسه فيه هبل في البلد دي ؟
آسف قصدي كان فيه هبل في البلد دي سنة 1963
بس بجد جامدة جدا

mai said...

البلوج بتاعك من احلى البلوجات اللى شفتها ياعزت
انا مكنتش باجي هنا زمان ليه؟؟؟ معرفش
بس هاجي تاني كتير
:)
بجد حلو موت البلوج كله والبوستات كمان

البوست ده بقى عرفني ان الاخ ابراهيم اصلان كان يفتح الجوابات ويعمل روايات ويفتح جوابات ويعمل روايات وهكذا.....

spellz said...

مافيهاش حاجة وانا طفلة كنت بكتب جوابات لربنا بس ماببعتهاش
يعنى الشيزوفرينيا متأصلة عندى من زماااان

يا حرام اد كدة كانت الناس سازجة ده جميييل قوى صعب علي والله
:(:(
بس مناكح خير ايه لول
عمومآ على رأى المثل يا بختش من وفق راسين فى الحلال امل ايه
احنا العملية منفتشحة عالآخر فى عين شمس ده حتى الكليات الأخرى بيجو يتشمسوا فى الجونينة بتاعت الهوبيتال

محمد فوزي آل ربيع said...

يعني فعلا حاجة تخلي الواحد يدمع من قلبه

يعني سنة تلاتة و ستين و كدة

أمال دلوقتي يعملوا الناس إية؟

الوردة السوداء said...

الاول بس الاخت نهى
الاستاذ ربنا دى؟
حلال ولا حرام

بالنسبة للجواب
انا قرأت كل حرف ونا قلبى مقبوض

محمود عزت said...

الوردة السوداء
قلبك كان مقبوض ليه ؟

نهى جمـال said...

الأخت الوردة السوداء ياريت تقري ردي كويس

وانتي تعرفي انا من وجهة نظري متقبلاها ولا لأ علشان حرام ديه مش انا اللي اطلقها

وأعتقد ردي واضح مش غامض اوي

معلش يامحمود تعديت على البلوج بس حسيت ان السؤال موجه كاتهام


شكرا

vetrinary said...

.
.
..
..
...
...
....
....
.....
.....

ليس كثيرا جدا
اعتقد انه الخوف
او
المرض النفسى

لا تسالنى من انا said...

ازيك يا محمود انا يحيى ابن خالتك كل الى انا عايز اقوله انك كاتب جيد و شاعر جميل و سوف يكون لك شان فى المستقبل

Anonymous said...

情趣用品,情趣,情色,成人,A片,自拍,情趣用品,情趣,色情,成人影片,色情影片,免費A片,情趣用品,情趣,成人網站,A片下載,日本AV,做愛,情趣用品,情趣,美女交友,A片,辣妹視訊,情色視訊,情趣用品,情趣,色情聊天室,聊天室,AV,成人電影,A片,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣

情色,A片,AIO,AV,日本AV,色情A片,AV女優,A漫,免費A片,A片下載,情色A片,哈啦聊天室,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,色情聊天室,尋夢園聊天室,080視訊聊天室,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費視訊聊天,上班族聊天室,080中部人聊天室,視訊聊天室,視訊聊天,成人聊天室,一夜情聊天室,辣妹視訊,情色視訊,成人,成人影片,成人光碟,成人影城,自拍

情趣用品,A片,AIO,AV,AV女優,A漫,免費A片,日本AV,寄情築園小遊戲,情色貼圖,色情小說,情色文學,色情,色情遊戲,一葉情貼圖片區,色情網站,色情影片,微風成人, 嘟嘟成人網,成人,成人貼圖,18成人,成人影城,成人圖片,成人影片,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,尋夢園聊天室,080聊天室,080苗栗人聊天室,080視訊聊天室,視訊聊天室

情趣用品,A片,aio,av,av女優,a漫,免費a片,aio交友愛情館,a片免費看,a片下載,本土自拍,自拍,愛情公寓,情色,情色貼圖,色情小說,情色文學,色情,寄情築園小遊戲,色情遊戲,嘟嘟情人色網,一葉情貼圖片區,色情影片,情色網,色情網站,微風成人,嘟嘟成人網,成人,18成人,成人影城,成人圖片,成人貼圖,成人圖片區,成人小說,成人電影

情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品.情趣,情趣,情趣,情趣,視訊聊天室

麻將,台灣彩卷,六合彩開獎號碼,運動彩卷,六合彩,遊戲,線上遊戲,cs online,搓麻將,矽谷麻將,明星三缺一, 橘子町,麻將大悶鍋,台客麻將,公博,game,,中華職棒,麗的線上小遊戲,國士無雙麻將,麻將館,賭博遊戲,威力彩,威力彩開獎號碼,龍龍運動網,史萊姆,史萊姆好玩遊戲,史萊姆第一個家,史萊姆好玩遊戲區,樂透彩開獎號碼,遊戲天堂,天堂,好玩遊戲,遊戲基地,無料遊戲王,好玩遊戲區,麻將遊戲,好玩遊戲區,小遊戲,電玩快打

麻將,台灣彩卷,六合彩開獎號碼,運動彩卷,六合彩,線上遊戲,矽谷麻將,明星3缺一,橘子町,麻將大悶鍋,台客麻將,公博,game,,中華職棒,麗的線上小遊戲,國士無雙麻將,麻將館,賭博遊戲,威力彩,威力彩開獎號碼,龍龍運動網,史萊姆,史萊姆好玩遊戲,史萊姆第一個家,史萊姆好玩遊戲區,樂透彩開獎號碼,遊戲天堂,好玩遊戲,遊戲基地,無料遊戲王,好玩遊戲區,麻將遊戲,好玩遊戲區,小遊戲,遊戲區,電玩快打,cs online

情趣用品,情趣,A片,AIO,AV,AV女優,A漫,免費A片,情色,情色貼圖,色情小說,情色文學,色情,寄情竹園小遊戲,色情遊戲,AIO交友愛情館,色情影片,情趣內衣,情趣睡衣,性感睡衣,情趣商品,微風成人,嘟嘟成人網,成人,18成人,成人影城,成人圖片,成人貼圖,成人圖片區,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室 ,哈啦聊天室,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園,080苗栗人聊天室,080聊天室,視訊交友網,視訊