08 December 2006

أريد أن أرى الله قبل أن أموت





إلهي
ارحم الجذعَ المبتور
الذي ظن نفسه قارباً
فانحدر إلى النهر



سيكونُ شاقــاً
أن أعبرَ الجسر
و لستُ أحملك معي
سيكون شاقــاً
أن أخافك , و لا أعرفك
أحبك , و لا أعرفك
أمررك للآخرين ,
وليس في كفيّ شيء
كما مررك الآخرون لي
أنت ,
_ و دون أن أخفي عينيّ براحتي
أزيح عني الصورة التي لا تنفك
تسقط إليّ _
لستَ ضميَر الغائبِ
و لا المنفيّ عنه كل شيءٍ
المثبت في كل شئ
ولا كل الذي حكاه ُ
كل الذين تعبوا على الممر
فعادوا يحكون عن نصف المسافةِ
أنك هكذا
أنت لست هكذا
أو أنني لست أعرفك
إلهي
ارحم الجذع
الذي ألفي نفسه مبتورا على الأرض
فتخيل ذاته قاربا
و انحدر إلى النهر




سيكون شاقـا
ألا تحب "فيروز"
و أن تكره "السينما"
سأكون ممتنا لو عرفتُ أنك لا تفعل
فأنا فعلتُ بالضبط
كل ما حددهُ محبوكَ عنك
كل ما قرروا أنك تطلبُ
و تحبُ
و تكره
كل ما قيل أنك أردت
أو أشرت إليه في صمت
و رغم كل ما فعلوه
كل ما علقوه على قلبي
بالمسامير و الإبـَر
كل الذي خلفوه على روحي
التي أتحسسها الآنَ
بالداخل ِ
ناتئة ً و مُوجـَـعة
أحبهم
لا ألومهم ,
لأنني أيضا لست أجدك في مكان آخر
هم اطمئنوا أنك كذلك
و أنا في النهايةِ
وعندما تعبت جدا
قررت أن أسألك أنت ْ
أنتَ , لستَ كذلك
و أنا لا أعرفك , و أحبك
و لا أعرفك , و أخافك
و لا أعرفك , و أعرفُ
و لربما ذلك
هو طوفي الأخير إليكْ




يحبك الناسُ في الجيرةِ
يحبك الرفاقُ في الحيّ
يحبونك ,
و يجفلون منك
يصمتون أمام المسجدِ
وينظرون إلى عيون بعض
ذلك
حين بدا السؤال مغلقا
هنا و هناك
و في المتونِ المحكمة الغلق كالجماجم .
لم نخبرْ أحدا حتى الآن
و لم نخبر بعضنا البعض
نتفرق كل مساءٍ من أمام المسجدِ
و نبيتُ
نشهق و نبكي
أننا لم نجدك في الداخل
فاخبرني
لأخبر تلك الأهلـّـة الحزينةِ في الحيّ
أنك لست كذلك





أريد أن أرى الله قبل أن أموت
لأحبه كما يحبني
فلا تحول بيني و بينه
المجلداتُ
و المحبون
و العارفون
و الزهاد
و الرهبان
و الكهنة
كل هؤلاء الواجمين أمامي
يحملون المشاعلِ
على الطريق صاعدا إليه
و لا يخبرونني
لم أشعر بأن الله ليس كذلك
أنا لا أعرفُ
و أودُ
لا أعرفُ و أعرفُ
إلهي
ارحم الجذع
الذي سقط على جنبه
فتأوّه
و جد حوله الجذوع كلها
منتصبة إلى السماء من الخوف
أنت لست كذلك
إلهي
أنت لست كذلك..




أريد أن أرى الله قبل أن أموت.




__________________

* الصورة من موقع الشاعر ممدوح رزق

22 comments:

bani-adam said...

بجد مش عارف اقول ايه,قريت القصيده و دلوقتي مش عارف انا حاسس بايه,و لحد ما اقدر اميز انا حاسس بايه,شكرا علي انك كاتب اللي انت كاتبه.

mostafa said...

mahmoud enta sha3er 3azeem

لى لى said...

مش عارفة اقولك اية بجد , كلامك كلة جوايا ,كلام مكنتش قادرة اقولة على الرغم من إنى حساة اوى,حساة لدرجة انة بقى عامل زى كلابشات حديد حوالين رقبتى ..
, نفسك تشوف اللة قبل ما تموت ,بس انا كل ما بطلبة منة إنى أشوفة بعد ما أموت ,انة يرحمنى وما يدخلنيش النار ويحرمنى انى اشوفة ..ومش لازم ادخل الجنة .. ,عايزة اشوفة وأعرفة علشان اعرف احبة زى ما يستحق,ووقتها هيبقى كفاية علية , لإن حبة هو الجنة...

Dananeer said...

يااااه يا محمود

خجل said...

مفيش تعليق يمكن يتقال ..غير التعليقات اللي مكتوبه فوق..ا


بصراحه تقريبا اول مره ادخل عند حد كاتب حاجه حلوه ..وألاقي التعليقات
حاكيه كل اللي بدي أقوله


شكرللمدونه.. وشكر للمتذوقين

nour said...

اللللللللللللللللللللللللللللللللله
مش هقول غير كده فى كلمات لا تقال

Nour said...

و أنا كمان

مـحـمـد مـفـيـد said...

يااااااااااااااااااااه
ايه يا محمود الروعه والجمال ده
اقسم بالله انت رائع
تحول كبير اوي في شعرك والي النضوج المتدفق يا فنان

Ramyٌ said...

أجمل حاجه قريتها من..من...من زمان أوي

أنا محتاج اقراها كمان مره قبل ما اكتب اي تعليق

radwa osama said...

مش عارفه الحاله هي اللي حلوة ولا الكلام ..بس بجد انت اعظم حد طلعته امبابه في 15سنه اللي فاتوا

Mohamed Mehrez said...

جميل جدا يا محمود...من أروع ما قرأت لك

غادة الكاميليا said...

تقريبا النهاردهيوم الاكتشافات البلوج بتاعك أكثر من رائع والقصيده عاليه أوى أوى رائعه بس انا مستعجله ومش هلحق أتكلم كتير البلوج كله تحفه

An Egyptian in UK said...

فى الحقيقة انا صاحب مدونة جديده ... و باكتب فيها بعض من تجاربى فى الحياه كمصرى بيحب وطنه... و يتمنى انه يبقى وطن حقيقى...حاليا باعيش فى انجلترا...المهم علشان ما طولش عليكم و اعطل وقتكم...اتمنى اضافة اسم موقعى الى قائمة مواقع صديقه بمدونتكم:

عنوان موقعى كالآتى:
http://kalambelmasry.blogspot.com/

و اسم المدونة "حدوته مصريه على المصطبه"

مدونتى عباره عن حدوته مصريه على المصطبه ...احكيها لابن بلدى المصرى البسيط "عبده" ...و هى حكايه سهله بس عويصه ...اتمنى انها تعجبكم

محمد الرفاعى
انجلترا

Eve said...

أضيف أصواتي إلى من سبقوني. جميل جدّاً.

وائل احمد said...

ماشاء الله بجد جميل والاجمل الفكره نفسها بس بجد المشكله اني مش عارف اركب الكلام عليك يامحمود عشان نا عارفك محمود الحشاش فبجد انا بعاني عشان اركب الكلام عليك

M.Shalaby said...

ana msh 3arfa a2oul a? elqasida feeha msha3er gameela awi bas ana 7'ayfa ykoun feeha kalam 7aram.

Mist said...

الله !
_

محمود عزت said...

بني آدم باشا
أشكرك انا :)

مصطفى
شكرا يا أبو طيفا :)

لي لي
كلامك جميل بجد !


دنانير
أشكرك
نورتينا :)


خجل
أشكرك أنا :)


نور
أشكرك :)


قريني
عامل إيه :)


محمد مفيد باشا
ألف شكر يا نجم :)



رامي
(:أشكرك


رضوى
ربنا يخليكي !


محرز باشا
واحشني موت !

غادة الكاميليا
أشكرك :)


eve
أشكرك :)


وائل أحمد !
حشاش !!
ماشي يا أبو وائل
لما أقابلك في الغرزة اللي في الدور الرابع :)


مروة شلبي
أشكرك :)
بس ليه حاسة إن فيها كلام حرام




ميست
أشكرك:)
و بجد أشكرك جدا على البوست بتاعك عن أحلى فيلم
نورتينا

مُزمُز said...

آآآآآه يابن الإيه

نفسي فعلا كنت أقلو لربنا كل الكلام اللي إنت قلته ده وكان نفسي أقولهوله هو لوحده كده من غير تدخل رهبان ولا كهنة ولا مجلدات ضخمة

إنت قلت مرة جملة علقت معايا جدا في شغل كايرو قلت التالي

كلمه إن ربنا

مش زي ما حد حيقوله

لكن زي ما هو حيعرف

بجد بجد
حاجة فذة يا أخي

sunrise4love said...

i really loved it,but @the same time there is part of me that rejects it!
WEIRD ISN'T IT!!!

محمود عزت said...

mmmmmm
i think we all the same , sunrise4love :)

محمود عزت said...

الجميل مزمز

أشكرك بجد ياريس :)
نورتنا