28 April 2006

!ده مسيحي.., تصوّر





في البداية أعرف أننا جميعا لدينا جيران مسيحيين (نصارى حسب أخر معجم من عينة "قل و لا تستهبل و تقل") , وأننا دون شك نتقاسم معهم أجمل قصة ودٍ و حبٍ عذري عرفها تاريخ الأديان , بدءا من تبادل التهاني في الأعياد إلى الولائم المتبادلة و المستمرة و لا بأس من موقف أو موقفين يدللان على أن كل منا كان لا يبخل على جاره بأخر لحظة شريفة من حياته.لكني أعرف , و للأسف فأنا لا أعرف الكثير , أننا رغم كل شئ كنا نحتفظ بالتعليق الثابت الأبدي معلّقا وراء الباب : "مسيحيين"


ماذا يقصد المسيحيون في مصر بأنهم مضطهدون؟

هل نطاردهم في الشوارع بالأسلحة البيضاء , هل يتم البحث عنهم دوريا في الأسواق و المداخل , هل تقام ضدهم امسيات شعرية أو حفلات شواء عنصرية ؟
لا للأسف , هم فقط يشكون من التعليق المثبّت وراء الباب جوار المفاتيح القديمة.وهو تعليق أو إنطباع لابد نحشو به كل تفصيلة تتعلق بأي شي يتعلق بهم. " طبيب جيد ...و لكنه مسيحي " , "أستاذ مخلص..و مسيحي" , " بنت زي العسل...مسيحية " , "مناضل شريف..و تصوّر! .. مسيحي!"
مسيحي...مُختلف...مُغاير.


الأطفال في المدارس يتحاشون الأطفال الأخرين الذين على معاصمهم وشم لخطين متعامدين , و يمكنك ان تشارك جارك المسيحي وجبة ما أعدتها زوجته و لكن بشئ من التوجس! _ كيف يمكنك ان تتجنب ميثولوجيا الوهم التي يضخها الجميع منذ أن كنت في الصف الثاني الإبتدائي حتى الثالث الثانوي _ , بل على أفضل تقدير ستغمض عينيك و تشرع في الأكل بإحساس راق نبيل أنك تمكنت في النهاية من تطويع نفسك الأمارة بالسوء و شاركت "مسيحيا " طعامه رغم ما يشاع في الحي.
هل نفعل ذلك ربما للتميز و الفصل الصوري فحسب ؟ ,
مجرد تعريف بهوية هذا أو تلك و ليس وراءه خلفية ما من المشاعر و الأحاسيس و الأفكار تجاه ذلك التمييز؟
لا أعتقد , انت دائماً مهما كنت بشوشا مع جارك المسيحي , تعتبر ذاتك و إياه إستثناءا جديرا بجائزة نوبل للسلام.


إذ دعني أخبرك بكل إجتراء على أفكارك الشخصية أنك أنت من يعتقد بما لايدع مجالا للشك أنهم يجتمعون في كنائسهم تحت تأثير هاجس ثابت .."هيا , فلنصنع لهم خبيئة ما"
هل يبدو لك ذلك تفكيرا متطرفا لا يليق بمواطنين في دولة الوحدة الوطنية؟

و من يعرف ؟ , ربما يتآمرون علينا في كنائسهم و في إجتماعاتهم الخاصة كما نفعل نحن و إنما بأسلوب الطرف المسيطر و الأقل أرقا , فنردد النكات و النوادر عنهم و عن عاداتهم و صفاتهم.
في كليتنا بقصر العيني شجرة يجتمعون عندها , و سُميت الكنيسة بالمناسبة , تراهم هناك مندمجين معا بشكل حميمي يستفز البعض , لم يتكتلون هكذا ؟ , الإجابة هي لمَ نرفضهم نحن ؟
لا أقصد بالرفض التعبير المباشر عن أن الصداقة مثلا لن تكون خيارا جيدا لكلا الطرفين , و إنما بالتعبير الدائم و المعلق في الهواء , عن أن هل ذلك ممكنٌ أصلا ً !
جرّب أن تعيش في مجتمع لابد يلصقك بنعتك ,الذي لا تخجل منه, و إنما يرددونه هم كالوصمة أو ما شابه أو شارة الخلاف الحتمي التي تستدعي عدة حيل للتعامل و التجنب , مجتمع تُروّج فيه بشأنك الشائعات عن حياتك و نظافتك الشخصية و علاقة رجال الدين بزوجتك و إبنتك و علاقتك بجهات خارجية تلوّث النيل و تحقن الدجاج بفيروس قاتل و تستعدي عليك جهات الأمن.
الأن أعرف تحديدا كيف ينظر الغربُ للأقلية المسلمة هناك كأنهم مجموعة من المشعوذين و الهمج , بالضبط كما نحتفظ بداخلنا بمجموعة من الصفات تجاه الأقليةالمسيحية .
لسنا برابرة وحشيين , و لكني , و مع أكثرنا تسامحنا معهم , أشعر أن التمييز : "مسيحي" ينم عن سكين حاد نخفيه وراء ظهورنا للإستعمال المبرر عند الحاجة .

"النهاردة جارنا المسيحي ركن عربيته في المكان اللي بركن فيه كل يوم , أكيد , ماهم بقالهم فترة شامين نفسهم و بناتهم بقوا لابسين الصليب على صدرهم لأ و يطلّعو السلسلة بره , بس مش حسيبه , هو إيه يعني..إلخ "

فكرت أنه فعلا لو كانت هوية الأخر المختلف الذي نحتك به يوميا ليس وراء هويته الأخري أي دلالات لدينا أو مشاعر خاصة , ما كنا إهتممنا أصلا بالتمييز , هل تهتم أن
تصف شخصا ما جوارك في حفلة هيفاء وهبي الأخيرة بأنه "سلفي" أو "إخوان"! ,

ما قيمة ذلك التميي ز بين جمهور بالتأكيد لا يهمه الفرق!
و إلا لم َنُصر دائما أن طبيب مسلم أفضل من مسيحي ولو كان أقل مهارة , و لا يُقبل نفسيا حتى أن يتولي منصب رئيس وزراء أو رئيس الدولة شخص مسيحي في دولة مسلمة.
جادلت , كمسيح طاهر فوق رأسي تحوّم الهالة و على جانبي الجناحين كما أنا دائما , بعض زملائي أنه لو كانت الدولة دولة مدنية حقا تسودها القوانين و العدل , فإن الرئيس المسيحي لابد سيخضع لقانون البلد الخاص بكل شئ يتعلق بالإسلام في التشريع و حقوق المواطنين الدينية و ما إلي ذلك , لن يحرّم بناء المساجد مثلا! و بينما كنت أتحدث عن اليوتوبيا , عرفت أن زملائي الأعزاء واقعيون إلى أقصى حد , يضعون أمامهم خلال النقاش نموذج رئيس الدولة ,الذي لا نعرف غيره في الحقيقة! , و الذي يملك الكهنوت الأعلى في مقره العلوي "قدس الأقداس" , بحيث تكون في حوزته الأسرار الدفينة تحت وادي النيل و من حقه الأوامر المقدسة بإسم أي إله يختار من قواميس آلهة منف.
هل يمكن أن نربط ذلك بالتفكير السلفي الذي لابد أن يبدأ به أي مسلم يريد الإلتزام ؟ , أو تفكير الملتزم الذي يشعر بالنقص حيال ذاته حين يكون ملتزما "مودرن" و يفكر دائما أن السلفية هي النبراس الخشن للحياة و السبيل الأمثل لنصرة الدين و تجنب الشبهات و لكن ظروف الحياة تحبذ الإلتزام المودرن إلى أن يشاء الله و الظروف.
راجعوا معي إذن كم الكتب و الفتاوي ,و حتى الأوهام في عقول الناس, التي تتحدث عن حرمانية بدء النصارى بالسلام و حرمانية تهنئته بعيده و كراهة إتخاذه خليلا , و كراهة هذا و ذاك.
يبدو لي أننا رغم كل ما ندعيه , من تسامح و أنهم هاهم جوارنا يعيشون آمنين كأنه فضل منّا على أبنائهم الطيبين , الذين سنكرههم فيما بعد , يبدو لي أننا عنصريون فعلا , و أنهم مضطهدون.
هل أبدو بذلك مؤيدا لأقباط المهجر و سعد الدين إبراهيم و مظاهرات الكنائس و مؤامرات القبو المكتظ بالبارود و الأسلحة و الخرائط؟
هناك من حدثني , و أقسَمَ , أنه رأي ذلك القبو في كنيسة ما , أتصور أنني لو كنت أعيش في الدنمارك مثلا كنت سأحتفظ بمسدس تحت وسادتي و أشجع خادم المسجد الذي أصلي فيه على ذلك.
على كل حال فأنا مثل كثيرين أردد عنهم نفس الأساطير أحيانا و أحتفظ بعدد من النكات المتعلقة بشأنهم الخاص و أعرف أنني بذلك على الأقل لا يمكن ان أصف ذاتي بمواطن
صالح يستحق ألا يلومه أحد حين يتحدثون عن فتنة طائفية في بر مصر.




34 comments:

Abdou Basha said...

جميلة التدوينة يا محمود.. شوف.. انا رأيي إن كل مجهول مكروه، وكل غامض مخيف.

زي مستقبلي كده بالظبط.. ههههه

اللي اقصده إن احنا فاكرين إننا كيان واحد لكننا مش بنعرف بعض كويس

حتى المسلمين مع بعض.. واحد بدقن يبقى ارهابي وهكذا .

bluerose said...

كنت فاكرة ان المشكلة بسبب القهر , و الرغبة في الاحساس بالافضلية

لكن بردو نفس الفكر موجود في دول تخلومن القهر , و في اماكن بدائية

ربما من غريزة الانسان التوجس ممن يختلف عنه

بس لسة الشجرة (الكنيسة) زي ما هي؟؟؟
الدنيا كلها بتتغير و قصر العيني زي ما هو

زبادي said...

والله يا دكتور طلعت دكتور .. مسلم ... شاطر وحطيت أيدك علي الجرح مضبوط كلامك يا ريت الناس كلها تقرأة

mizo said...

أندهش جدا من إصرار السواد الأعظم من مسلمينا على إنكار تعرض الأقباط للاضطهاد. هل من المفروض أن ننتظر أن يتعرض الأقباط للقتل على الهوية في كل شوارع البلد حتى نقر بتلك الحقيقة؟
الكثير يردد كالببغاء أن الأقباط " واكلينها والعة" وانه لا يوجد قبطي عاطل ولا شحات!! و كأنه عيب على الأقباط أن يتآزروا مع بعضهم البعض

قرأت منذ فترة أن العرب الأمريكيين يتمتعون بمتوسط دخل أعلى من المتوسط العام في أميركا. هل معنى ذلك أنهم ليسوا عرضة للتمييز؟؟
الواقع أن شعبنا المبتلى ليس عنده الاستعداد لاستساغة فكرة وجود آخر مغاير في اللون أو الدين أو العقيدة أو نمط الحياة. مزيج من الجهل وضيق الأفق والحقد. سودانيو مصطفى محمود "يستاهلو" لانهم " سود معفنين شبه القرود" . أمريكيو الحادي عشر من أيلول "يستاهلو" عشان هما " كفرة ولا كلب". و أقباط مصر بيدلعو.


في العام الفائت حين تقرر تعميم أجازة 7 يناير , يحكي جارنا في فخر , أصريت أنا و زملائي في المكتب على الحضور لمقر العمل لاثبات موقف !

التلفيزيون يهنئ" الشعب المصري" بعيد الأضحى المبارك بينما يهنئ "الإخوة" الأقباط بعيد القيامة المجيد . طالما أننا في دولة مواطنة أليس من المفروض أن يقال "نهنئ الشعب المصري بعيد القيامة؟

صديقي يصر أن المسيحي لا يستحم أبدا مدى الحياة لان الإنجيل يحرم لمس الماء !!

كنت أموت عطشا , تحكي قريبتي , فأعطتني جارتي في المترو زجاجة مياه ولكن اكتشفت انها مسيحية بعد ذلك.. يعععععععععععع

المسيحيون " ريحتهم وحشة " عشان مبيكلوش لحمة و هم صائمون, يصر صديقي, و كأن باقي الشعب يعاني من النقرس من كثرة أكل اللحوم

كل هذا و يصرون أن الأقباط غير مضطهدون و أن مصر هي بلد الوحدة الوطنية. الغريب أن غالبية الشعب المصري لا تصدق أبدا ما تقوله الحكومة ما عدا في موضوع الأقباط أي أن الشعب و الحكومة توطئا على تصديق كذبة " لما تشوف جامع جمبه كنيسة يبقى انت أكيد في مصر"

سؤال للمدون من باب العلم بالشئ: هل انت أخو عمرو عزت " ما بدا لي"؟

Anonymous said...

في رايي يجب الا يكون هناك اصلا خلاف من جهه المسلمين فهم من صلب ايمانهم ايمانهم بعيسى عليه السلام و كذلك التحريف في بعض الانجيل فلماذا هذه الضجه ببساطه لكم دينكم ولي دين

NoOR said...

كلام جميل كلام معقول مقدرش اقول حاجه عنه لكن مش عارف ايه اللي فهمك ان سعد الدين ابراهيم خاين أو عميل سعد الدين ابراهيم مواطن شريف فضح النظام في محاضراته فكان لابد من عقابه وتشويه صورته امام طلبنه والمجتمع بس كده زي أيمن نور بالضبط

اما موضوع الاخوه النصاري(زي ما بتقول) فهم فعلا حاسين باضهاد وليهم حق لكن في منهم اللي بيقابل ده بقسوه وخشونه زي عم مايكل منير زعيم اقباط المهجر اللي حسسني ان المسيحين بيتول فيهم في مصر زي اليهود ايام هتلر وده بيزود المسافه اللي بنا وبينهم في ناس منهم بتهول وناس مننا بتقلل المشكله وعموما ماهو الصعايده هما كمان علي كده مضطهدين هما والدمايطه والمنايفه والمنايفه بالذات ربنا يكون في عنهم في الي بالي بالك

Purple-Double-D said...

سلام عليكم، جميل جداً الكلام ده.. الحقيقة، أنا ماليش تعليق معين؛ أنا واحدة صاحبتي مسيحية هي اللي قالتلي أقرا الكلام بتاعك بعد أما حصل بيننا خلاف على كلام هي كتبته بطريقة غير متحضرة على الاطلاق للتعبير عن الاضطهاد المسيحي اللي انت بتتكلم عنه بشكل ما .
ده كان كلامها:http://spaces.msn.com/crazy-anno90/blog/cns!12CA59168ADCDEF!282.entry
و ده كان ردّي: http://spaces.msn.com/chutzpahgirl/blog/cns!A9A364537DAB103F!1184.entry
هيبقى شئ كويس جداً لو شاركتنا بتعليقك على الاتنين انتري دول...
و سلام
داليا الديب

manora said...

كلام جميل جدا جدا
طول عمرنا بنقابل المسحيين بوجة و من وراهم بوجه اخر..
اه معاكم حبايب و من من واركم الشيطان ذاته..
انا فاكرة انه ايام الاعدادى كنت ماشيه مع شلتى تلاه نبات مسيحيات و ساعات كنت احس ان فى ناس مش عاجبهم كده.. مش لحاجه بس يمكن يبهتوا عليا و ابقى زيهم!!
مقدرتش افهم وجهة نظرهم..
انا اكتشفت اختلاف ما بينا فى حاجات كتير و ده اكيد هم مش مسلمين و ده كان شىء عادى كنا بنعدى على اى حاجه دينيه اسئلهم و يسئلونى و بس نسكت على كده لانه مش اختصاصنا نتكلم فى الدين!

بالنسبة لموضوع تجمهر المسحيين فى الكليات.. ده انا مش احبة اوى بيضايقنى.. ليه متجيش واحده منهم و تبقى صاحبتى! ايه المشكلة.. ليه بحس انهم قافلين على نفسهم..
هل احنا الى خليناهم يقفلوا على نفسهم..
يعنى انا اعرف انهم بيساعدوا بعض وكل حاجه و ده شىء جميل ياريتنا نعمل كده.. بس لما تلاقيهم واخدين جنب و دايما مع بعض صعب يكون فى اختلاط!
ساعتها هنقول جماعتهم و جامعتنا..
ساعتها هايبقى فى اتنين مش واحد..
لو ماكنوش من اول يوم عملوا جماعتهم كنت اظن هنبقى جماعة واحده مش مجموعات!
وده راى

t_ag2002 said...

السلام عليكم....
انا زى اى حد ليه زمايل وجيران نصارى.
لهم عليا حق زى ما دييننا بيقولنا .
بس ما حدش يرغمنى انى احتفل معاهم بعيدهم مثلاً.
عيد الميلاد المجيد......
---------------------
MIZO SAID

طالما أننا في دولة مواطنة
أليس من المفروض أن يقال "نهنئ الشعب المصري بعيد القيامة؟

-------------------------------

يعتقدوا كما يشاؤ ولكنى لا اعتقد ذلك ولذلك لااااا يمكن ان احتفل معهم
إن العيد قضية دينية عقدية وليست عادات دنيوية كما دل عليه حديث : " لكل قوم عيد و هذا عيدنا " و عيدهم يدل على عقيدتهم وهى على نقيض عقيدتنا
------------------------
-------------------------------
والقول بأن عيسى ابن الله(او الاحتفال بعيد القيامة المجيد) قول عظيم ومنكر كبير .. ( وقالوا اتخذ الرحمن ولداً - لقد جئتم شيئاً إداً - تكاد السماوات يتفطرن منه وتنشق الأرض وتخر الجبال هداً - أن دعوا للرحمن ولداً - وما ينبغي للرحمن أن يتخذ ولداًً - إن كل من في السماوات والأرض إلا آتي الرحمن عبداً ) مريم/88- 93.
--------------------------------
الجماد يكاد يتكسر وانا عايزنى اضحك فى وشه واقوله كل سنة وانت طيب ...عيد ميلاد سعيد
-----------------
لو شتم ابويا هاشتمه
لكن لو شتم ربى ههنييه...
---------------------
فيه خلط جامد ما بين الاشياء

Anonymous said...

Excellent, love it! contraceptive pill yasmin reviews richmond high boys soccer Sport+and+safety+eyewear Hardcore fucking blondes Sex nudist beach butalbital msds mini skirt blondes Call center supervisor job

Anonymous said...

Best regards from NY! Online buspirone from dreampharmaceuticals Knitting curling sweaters artist eyeglasses Printer deskjet Issues with interracial adoptions Andover online advertising snl commercials jarvis home security systems lamborghini sv diablo Mens perscription eyewear bell chevrolet kirkland Rating skin care systems Heartland cabinets New+school+of+cooking Sony laptop parts find ultracet

Anonymous said...

ااااااه

لو تسألوني عن الاقباط

حبيتهم كده لله في الله

من يوم ما شفتها

ولمست خصلات شعرها

في خيالي

ولقيت حياتي بتبتسم

لما بشوف البسمه

علي الوش الجميل تترسم

دابت ما بينا كل حدود

مسلم .....مسيحي

دا في الحب مش موجود

حبيت اكلمها

لقيت صاحبي بيبص

وقريت في عينه

لو قربت منها هكلك نص

يا حماعه حبيتها

الكل مش عاجبه

والله حبيتها

وكأني بدن في مالطه

قفلت ع الموضوع

وقلت مش لاعب

ملعون ابو الحب

ملعون ابوه ....ملعون

بقي يوم ما تتنيل

تحب مسيحيه

رد صاحبي

قلتله اسكت متتكلمش

اتحسمت القضيه

البنت مسيحيه

Anonymous said...

Τhіѕ dеsіgn is іncrеdіble!
You obνiоusly know how to keep a reader amused.
Betweеn уоur wit аnԁ yоur videoѕ,
I ωas almost mоved to staгt my own blog (ωell,
almost...HaHa!) Fаntаstiс job.
I rеаlly lоѵеd whаt you had to
sау, and mοгe than that, how you
pгesented it. Too cool!

my homepage - play songs on the guitar

Anonymous said...

Heу theгe! I understand this іs somewhat οff-topіс but
I needed tο aѕk. Does running a well-established blog such as youгs require a lot
of worκ? I'm brand new to operating a blog however I do write in my journal daily. I'd like
to start a blog so I ωill bе able to
share my personal expеrience anԁ thoughts online.
Please let me knοw if you have anу suggеstionѕ or tiрѕ
foг branԁ new asρiring blog oωnеrѕ.
Appreciate it!

Alѕo visit my page ... battery operated cars for kids

Anonymous said...

If some one dеsires exрert ѵіew regardіng blogging
afterward i propose him/heг tо paу a viѕit this weblοg, Кеep up the
niсe wоrk.

Also ѵіsit my blog :: blogspot.com

Anonymous said...

Heya! I'm at work surfing around your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Carry on the great work!

Also visit my page: bigger leap

Anonymous said...

Hi therе ωould you mind stаting whіch blоg platform уοu're working with? I'm looking to
staгt my οwn blοg in the near future but Ι'm having a difficult time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm lоoking for something uniquе.
Ρ.S My аpοlοgies for beіng off-topic but I hаd to ask!


My ѕite wifi baby monitors

Anonymous said...

Incredible! This blog lοoκѕ eхаctly
like my old one! It's on a completely different subject but it has pretty much the same page layout and design. Great choice of colors!

Also visit my page: how to burn belly fat for men

Anonymous said...

With hаνin so much content do уou
evеr run into anу іsѕuеs of plagοгism οr copyright violation?
My website haѕ а lοt of comрletely unique сontent I've either written myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the internet without my authorization. Do you know any methods to help prevent content from being ripped off? I'd
definitely aрpreciatе it.

My blog pοst - home treatments for yeast infection

Anonymous said...

Hеllo! I've been following your website for a long time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Humble Texas! Just wanted to tell you keep up the fantastic work!

Look into my webpage: entry level game tester

Anonymous said...

Hоwdy terrific blog! Dοes running
a blοg such as this require a great deal οf ωοrk?
I've absolutely no expertise in coding but I was hoping to start my own blog in the near future. Anyhow, should you have any suggestions or tips for new blog owners please share. I know this is off subject but I just had to ask. Kudos!

Feel free to visit my webpage; massage clinics
Also see my site: http://birminghammassage.org/swedish-massage

Anonymous said...

Hі! Would you mind іf I share yоur
blog with my twіtter group? Thеre's a lot of folks that I think would really enjoy your content. Please let me know. Cheers

my web-site - birmingham colonic
my site - colonic hydrotheraphy

Anonymous said...

Hi! Ѕomeone in my Fаceboοk gгoup shared this ωebsite with us so I сame to look
іt ovег. I'm definitely loving the information. I'm bοοk-marking and will bе tωeeting this
to my followeгs! Εхceptional blog and brilliant
style аnd design.

My ωeb-sіte: 24 hour Emergency Locksmith Solihull

Anonymous said...

Hey! I know this is sort of off-topic hoωever I neeԁed to ask.
Doеѕ managing a well-еstablishеd
wеbѕite like yours requirе a lot
of worκ? I'm completely new to blogging however I do write in my journal on a daily basis. I'ԁ like to start a blog so I can easily
share my own еxperiencе and vieωs οnline.
Ρlease let me know if you have any kind of ideas oг tips for bгand new aspіring blog
ownеrs. Αpprеciate it!

Stop by my ωebsite breast enlargement

Anonymous said...

Wow that ωas strange. I just wrote an really long comment but after І cliсkеd submіt my comment didn't appear. Grrrr... well I'm not ωгiting all that oveг again.
Anyhoω, just wаntеd tο say excellеnt blog!


Feel free to suгf tο mу
ωeblоg: natural breast enlargement

Anonymous said...

I knoω this if οff topic but I'm looking into starting my own blog and was curious what all is required to get set up? I'm assuming having a blοg like yоurs would сoѕt a prettу рennу?

I'm not very internet savvy so I'm not 100% сertain. Anу recommendatіons ог аdviсe ωould be greаtly apprесіated.
Many thanks

Alѕo visit my web page ... how to build a boat

Anonymous said...

Hmm is anyone еlse eхperiеncing prοblemѕ
wіth the pictures on thiѕ blog lοaԁіng?
I'm trying to determine if its a problem on my end or if it'ѕ the
blog. Any suggestions ωould be greatly apprесiated.


My weblog - Howtosavemoneyatdisneyworld.Blogspot.com

Anonymous said...

Greetingѕ from Florida! I'm bored at work so I decided to browse your website on my iphone during lunch break. I enjoy the info you present here and can't wait to take a look when I get
home. I'm amazed at how quick your blog loaded on my mobile .. I'm not
even usіng WIFI, just 3G .. Anyways, fantastic site!


my homepagе colonic hydrotheraphy

Anonymous said...

Highly energetic artiсle, I liκed that bit.
Wіll there be a part 2?

my blоg post ... spa day birmingham

Anonymous said...

Hey! Τhis is kind of οff topic but I nееd sοme help from an establіshed blog.

Is it νery hard tο set up your own blog?

I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast. I'm thinking about
setting up my own but I'm not sure where to begin. Do you have any tips or suggestions? Many thanks

Check out my web site ... Hypothyroidism Treatment

Anonymous said...

Writе more, thatѕ all ӏ haѵe to ѕay.
Literаlly, it ѕeems as thоugh you гeliеd οn the video to make your
poіnt. Yоu obνiοuѕlу knоw what youre talkіng аbout, why thrοw away your іntelligencе οn ϳuѕt poѕting
ѵideoѕ to уour weblοg whеn
уоu could bе giνing uѕ something enlightening to гeaԁ?


Stop by my blog: citynewstube.com

Anonymous said...

Ι rеally like what yοu guys агe uѕuallу up
too. Τhіѕ ѕort of clever ωork and cоѵerage!
Кeep up the gгeat woгκs guуs I've included you guys to blogroll.

Also visit my webpage - Father's Day Gift Baskets

Anonymous said...

I�m not thаt much of a onlinе геаder tо be honеst but your
sites reаlly nice, keеp it up! I'll go ahead and bookmark your site to come back later. All the best

Feel free to visit my web page: 24 hour Emergency Plumbers in Solihull

Anonymous said...

Howdy! Would yοu mind if I share youг blоg
with my myspace grouр? There's a lot of people that I think would really appreciate your content. Please let me know. Many thanks

Feel free to surf to my web site grow breasts